Groep 7

Agenda groep 7

APRIL

Donderdag 5 april was het zover: het verkeersexamen. Wat was het spannend!
Eerst het praktische gedeelte. Dat was extra spannend voor Thom, want zijn ketting ging van z'n fiets. Gelukkig kon hij de fiets van Iven gebruiken. 
Daarna het theoretische gedeelte op school. En vrijdagmorgen kwam juf Jeannette in de klas met het resultaat: alle leerlingen zijn geslaagd! Prachtig! Zelfs 2 kinderen met lof geslaagd: Sophie en Britt. Zij worden volgende week verwacht bij de burgemeester!
We zijn trots op alle leerlingen met dit geweldige resultaat!

                                                                  

MAART

Pannenkoeken bakken voor de ouderen in De Lange Wei. Maar niet alleen pannenkoeken gebakken, ook toetjes maken, het restaurant mooi versieren, gezellig een praatje maken over school van vroeger waar de juffen nog strenger waren...., of praten over de oorlog......of een spelletje spelen.
We hebben ervan genoten en het was zo bijzonder om te zien: jong en oud samen!
Dank aan alle moeders voor jullie hulp!
'Gaan we morgen weer?' vroeg een aantal leerlingen!  Meer foto's kunt u bekijken in het fotoalbum op de site ('Pannenkoeken bakken Lange Wei').

      
 


FEBRUARI
Met de voorjaarsvakantie in het vooruitzicht willen wij vertellen waar we de afgelopen periode mee bezig zijn geweest. De kinderen hebben hard gewerkt. Ze leerden zelfstandig te werken aan de weektaak, maar ook samenwerken!
Het thema 'Olympische Spelen' is uitgewerkt in verschillende lessen; ook lessen die kinderen zelf hebben voorbereid. En dat kunnen ze goed!

De eerste ronde lvs-cito -toetsen zijn afgerond en tijdens de 10 minuten-gesprekken heeft u de vaardigheidsgroei van uw kind kunnen bekijken. In april/mei gaan we starten met de Entree-toets voor groep 7 en op de volgende 10 minuten-gesprekken ontvangt u van ons het voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs! Wat gaat het snel!!!

Na de voorjaarsvakantie gaan we starten met 'eigen doelen leren stellen'. Niet alle kinderen vinden dezelfde leeronderdelen moeilijk. Daarom is het belangrijk dat de kinderen zelf inzicht krijgen ('wat kan ik oefenen om beter te worden') en hun eigen leerdoel gaan bepalen. 

Tenslotte willen wij u erop wijzen dat lezen zo belangrijk blijft, ook in groep 7!!! Het accent ligt niet alleen op vlot en begrijpend lezen. Dan gaat het om dat de leerling snapt wat het leest. Vanaf groep 7 leren de kinderen ook informatie te verwerven door het lezen van teksten. Het is de bedoeling dat een kind de informatie uit een tekst kan verwerken voor bv een werkstuk of een presentatie.

Onderzoek wijst steeds uit dat ouders grote invloed hebben op het leren lezen van kinderen!

In de vakantie kunnen kinderen weer centimeters verdienen (op hun meetlint in de klas) door boeken te lezen!!

Tenslotte, een leuke site waar de kinderen enthousiast over zijn: www. junior einstein.nl. Daar staan veel verschillende oefeningen, waar je niet voor ingelogd hoeft te zijn. 

Een fijne voorjaarsvakantie allemaal!



JANUARI

De maand januari is al weer een heel eind op weg. Toch willen wij iedereen een heel fijn en gezond nieuwjaar toewensen.

We zijn weer met frisse moed begonnen, de eerste paar dagen viel dat niet echt mee omdat de vakantie ons zijn nog wel beheerste. Nu is dat over en dat is maar goed ook. Vanaf volgende week gaan we weer beginnen aan de Cito toetsen. Dit lijkt altijd weer spannend maar we hoeven ons geen zorgen te maken, we zijn ons al een tijd goed aan het voorbereiden!

Vanaf maandag zal ook meester Willem weer in onze klas zijn, hij blijft deze keer twee weken bij ons. We zijn natuurlijk heel benieuwd wat hij nu voor leuke lessen gaat geven. 

Ook begint maandag de week van KERK-SCHOOL EN GEZIN. Het thema van deze week is 'ZING', en dan bedoelen we natuurlijk; zingen voor de koning, ónze koning, de Here Jezus. We hopen dat u een van de kerkdiensten op zondag zult bezoeken en samen met ons mee wil zingen....

De kinderen zijn thuis hard aan het werk met Holmwood's, onze methode Engels. We maken grote sprongen in onze vaardigheden. Het spreken is nog best moeilijk maar we durven steeds meer, dat is heel mooi om te zien én te horen.

Op 5 april vindt het verkeersexamen plaats. Om de kinderen nog beter voor te bereiden op het theoriegedeelte van het examen hebben zij deze week stencils meegekregen om thuis nog eens extra te oefenen.

Als u vragen hebt, of iets op te merken dan horen wij dat graag van u! U kunt ons altijd mailen, óf loop even binnen.....



DECEMBER

De laatste week voor de kerstvakantie mogen de kinderen een kaarsje meenemen. 's Morgens tijdens de Bijbelvertellingen en kerstliedjes mogen de kaarsjes branden. 
Woensdag 20/12 gaan we weer kerststukjes maken. Een (dikke) kaars en een schaal of bord meenemen! En graag groen/takjes etc. en (kerst) spulletjes om te versieren.
Donderdag 21/12 is de kerstviering in de kerk. Aanvang 19.00 uur en vrijdag 22/12 begint om 12.00 uur de kerstvakantie! Wij wensen u allen gezegende en een fijne kerstvakantie!

Met taal leren hoe gedichten zijn opgebouwd met een bepaald rijmschema. Er wordt gespeeld met taal. Interpunctie (komma's en punten) worden weinig gebruikt. Ook worden synoniemen gebruikt. In gedichten zit ritme, vaak woorden op rijm. Vaak worden stukjes herhaald. In gedichten zit een kort verhaal en figuurlijk taalgebruik. We leerden zelf een gedicht schrijven, waarvan 2 voorbeelden:

Gedicht van Wessel:

Dromen

Ik heb een vraag
misschien wat vaag
Reden koningen op een paard?
En wie bedacht de open haard?

Einstein? Nee!
Edison? Nee!
Galileo? Nee!

Ik heb een idee
hoe ik daaraan ben gekomen?
misschien in mijn dromen

In je dromen kun je tijd-reizen
dan kan de droom je het antwoord wijzen!


Gedicht van Luna:

De eerste sneeuw

Buiten is het gaan sneeuwen
Maar de pauze duurt nog eeuwen
Wij zitten te werken
Zou de juf het merken?
Ja! Ze merkt het
Ik zou de sneeuw op willen vangen in een net

We mogen naar buiten
Ik loop te fluiten
Het is wel koud
Maar niet als je van sneeuw houdt
De vlokken zijn erg groot
Gelukkig ben ik niet bloot!

Jammer, we moeten naar binnen
Ik ga met rekenen beginnen
Na een poosje ben ik het zat
Ik leg mijn taalschrift plat
En begon met dit gedicht
Ik gooi nu mijn schrift dicht!



NOVEMBER

Na alle festiviteiten rondom de opening van de nieuwe school zijn we weer hard aan het werk gegaan. We leren nieuwe dingen zoals: sommen met procenten en breuken, kommagetallen, cijferende keersommen....Voor taal leerden we o.a. de directe- en indirecte rede met de leestekens die erbij horen...best lastig soms. Voor spelling leren we steeds meer woordsoorten benoemen. Als je het woordsoort weet, leer je de regel toe te passen die bij dat woordsoort hoort. 
We leren hoe we het beste aan het werk kunnen gaan. Niet te snel en niet te vluchtig werken, maar planmatig. Het stappenplan ziet er als volgt uit:
LUISTEREN (naar de instructie) 
KIJKEN (naar de opdracht)
LEZEN (goed lezen wat je moet doen) 
NADENKEN (wat wordt er gevraagd)
WERKEN (je maakt de opdrachten)
NAKIJKEN (heb ik het goed gedaan?)

Dan gaan we verder met het wekelijks huiswerk: leer-, of maakopdrachten. Het is slim om dagelijks een vast tijdstip aan school/leerwerk in te plannen. En als je een week geen huiswerk hebt, ga dan verder je boek lezen, want daar word je ook slimmer van!

De kinderen hebben kaarten verkocht voor Woord & Daad. En er zijn verschillende rugzakjes gevuld voor de stichting Gave. Er was veel enthousiasme onder de kinderen. Het is mooi om te zien dat kinderen ook moeite en tijd willen steken voor andere mensen.

De informatieavond Voortgezet Onderwijs is ook door veel ouders van groep 7 bezocht. Sommige kinderen hebben al een doe-middag bezocht en vertelden daar enthousiast over.

En deze maand kwam meester Willem bij ons stage lopen. Hij gaf leuke, interessante lessen. Hij kwam zelfs een keer als Isaac Newton binnen en leerde ons over zwaartekracht.
                                                
We deden een proefje met eieren. Welk ei brak niet toen we het naar beneden lieten vallen?
Op zijn laatste stagedag heeft hij pepernoten gebakken met de kinderen. Gelukkig is het nog geen definitief afscheid, in februari hoopt hij weer terug te komen in onze groep. 
Meester Willem schrijft het volgende over zijn eerste stageperiode bij ons op school:

Van 30 oktober t/m 7 november mocht ik mijn eerste periode stage lopen in groep 7, bij Alie en Jeanette. Ik heb genoten van deze school, waar gastvrijheid en hart voor kinderen op de eerste plaats staan. Voor alle twee de punten een voorbeeld;

Gastvrij: Elke week is er een lunch met het team. De gasten kunnen zo aanschuiven en zijn meer dan welkom. Ook is er gezelligheid te vinden op vrijdagmiddag na schooltijd, als er wat gedronken wordt. Het team is gezellig, open en gastvrij.

Hart voor kinderen: De leerkrachten die op de Regenboog werken, hebben hart voor de kinderen. Dat merk je op in interesse naar het kind, differentiatie in de leerstof en het beste zoeken voor de kinderen.
Het was een enerverende stage, en door de goede begeleiding van de mentoren heb ik veel kunnen leren. Dat zijn dingen waar ik later in de praktijk mijn voordeel mee ga behalen. Ook als persoon word je door de kinderen gevormd. Je bouwt een band op met de kinderen, leeft met ze mee in vreugde en verdriet en deelt herinneringen met de kinderen. Zo is ‘meester zijn’ het mooiste beroep wat er bestaat. Je bent samen met het kind de rugzak aan het vullen voor de toekomst. Steeds komt er nieuwe kennis bij. Zo hopen we dat als het kind van school gaat, het klaar is voor de maatschappij. Zowel in kennis als ook een stukje vorming.
En die gedrevenheid om dat te bereiken… Dat merk ik op deze school!
Willem Arkeraats (Pabo 3 student)



OKTOBER

Het is inmiddels alweer eind oktober. Er is een heleboel gebeurd. We hebben inmiddels onze draai weer gevonden in de groep. Alle meubels zijn ingericht en we kunnen na de vakantie weer met frisse moed van start gaan. 

We hebben een fantastische schoolreis gehad in pretpark Drievliet. Het was mooi weer en we hebben genoten van elkaar en van de, soms best wel spannende, attracties. Gerda Kuipers, bedankt voor alle mooie foto's!

We zijn met elkaar op de fiets naar Beneden Hardinxveld en hebben daar een hele leuke tennisles gehad. Het fietsen viel niet voor iedereen mee. 
In april zullen wij ons verkeersexamen gaan maken/doen. Het was daarom heel goed om wat verkeersregels in de praktijk toe te moeten passen.
Het is misschien een goed idee om af en toe een eind te fietsen met uw kind. In groep 8 zullen de kinderen heeeel ver moeten fietsen als zij op kamp gaan.

De nieuwe school is officieel geopend. Wat hebben we een mooi gebouw gekregen, we zijn er trots op!! Het is heerlijk om daar aan het werk te mogen gaan. We hopen dat het een fijne, veilige leeromgeving voor de kinderen zal zijn.
Veel ouders zijn wezen kijken bij ons concert en ook veel ouders zijn in de avond een kijkje wezen nemen in ons gebouw, mét de nieuwe meubels en de mooie aankleding. Hartelijk dank voor jullie meeleven.

De herfstvakantie is weer bijna voorbij. Na het genieten van het mooie weer, de daagjes uit of het logeren, is het weer tijd om ons op school te richten.
Zo zullen we op dinsdag 31 oktober een gastles hebben over de waterhuishouding in onze regio.

Het in de gaten houden van het huiswerk is belangrijk. Vanaf nu zal het huiswerk op de site staan, maar de kinderen moeten ook hun agenda leren te gebruiken. Het is daarom belangrijk dat ze die altijd bij zich hebben. Hun cijfers kunnen ze daarin opschrijven zodat u op de hoogte bent van de behaalde resultaten.

Het is heel belangrijk dat de kinderen hun huiswerk voor Holmwood's bijhouden. Als 50% van de leerstof thuis is gemaakt volgt op school een klassikale les. Die is niet te volgen als de kinderen hun werk niet af hebben. We gaan als klas dan door waardoor de achterstand alleen maar groter wordt! Vanaf nu gaan we iets sneller door de lessen omdat we anders te weinig leerstof behandelen voor dit jaar.
We zijn heel blij met de resultaten van de toets van unit 1, iedereen heeft de toets voldoende of goed gemaakt!!

Als u vragen hebt of ergens mee zit dan horen wij dit graag van u...


SEPTEMBER

We zijn redelijk gewend in onze nieuwe, prachtige school. Het is nog wachten (hopelijk niet lang meer) op de kasten, dan kan alles weer netjes een vast plekje krijgen en kunnen de kartonnen dozen uit de school en het lokaal!

Onze klassenouders zijn Willy de Gier (moeder van Mariëlle) en Marjorie van den Heuvel (moeder van Joa). We hopen dat ze  een beroep op u kunnen doen, als dat nodig is. 

Met de leerstof zijn we weer verder gegaan met waar we eind groep 6 gestopt zijn. We proberen na de instructiemomenten steeds meer zelfstandig te werken. We zitten in groepjes en leren elkaar te helpen als iets niet lukt of nog moeilijk is. En als het dan nog niet lukt, vraag je uitleg aan de juf.
We leren te werken volgens een stappenplan: eerst goed luisteren naar de instructie, daarna goed kijken en lezen wat de opdracht is en dan nadenken wat je moet doen. Dan pas ga je je opdracht maken. En tenslotte kijk je je werk kritisch na. We proberen volgens dit stappenplan te werken en niet het werk snel af te raffelen....
Nieuw is het werken met de chrome-books. In iedere groep zijn tien chrome-books waar de kinderen ook opdrachten op maken. Zo worden bijna alle toetsen digitaal gemaakt en verwerkt.

Ook het huiswerk is weer van start gegaan. Voor Engels heeft u kunnen lezen dat we een nieuwe methode gebruiken en is intensiever dan de vorige! Veel oefeningen: op school en thuis!

Helaas ging vorige week het Lingehavenconcert niet door; dat was voor de kinderen een grote teleurstelling. Sommige kinderen dachten dat het hun schoolreisje was! We hopen dat we dan beter weer hebben!

Vandaag zijn we op de foto gegaan. We wachten met spanning het resultaat af. Zelfs de kinderen in groep 7 waren er nerveus van: zit mijn gel nog goed in mijn haar enz....

Heeft u vragen: schroom niet. Vraag gerust of stuur een mailtje!